ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Wydawanie dowodu rejestracyjnego sprzętu pływającegoDrukuj informacjęSprawa: Wydawanie dowodu rejestracyjnego sprzętu pływającego

Szczegóły informacji

Wydawanie dowodu rejestracyjnego sprzętu pływającego

Wydział: Wydział Ochrony Środowiska

Ogłoszono dnia: 2015-10-30 12:10:59

Termin załatwienia

poniedziałek 7:30 - 16:00 wtorek – czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 15:00

Osoba kontaktowa

Leszek Chadrysiak

Miejsce załatwienia

Wydział Ochrony Środowiska
pokój nr 105

 

Telefon kontaktowy

68 45 27 506

Adres e-mail

leszek.chadrysiak@powiat-zielonogorski.pl

Sposób załatwienia

Rejestry prowadzą:
 
- Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
- Polski Związek Żeglarski
- Starostwa
 
Wniosek można złożyć osobiście w siedzibie Związku, Starostwa Powiatowego lub w postaci elektronicznej:
 
 
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te mogą być dołączone do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały należy okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
 
W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny.
Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
  1. zbyciu lub nabyciu jednostki;
  2. zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności zmianie stanu faktycznego wymagającej wykreślenia jednostki z rejestru.
Obowiązkowi rejestracji podlega:
  • jacht (jacht rekreacyjny oraz jacht komercyjny, skuter  wodny, jednostka pływająca używana do celów mieszkalnych (houseboat) oraz drewniana repliki statku historycznego) oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
  • jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  • jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
– o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
  • jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa,
  • jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni,
  • deska surfigowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
W celu wpisania do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m należy przedstawić następujące dokumenty:
1.  dowód własności, którym może być w szczególności:
  1. faktura VAT,
  2. umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
  3. prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności,
  4. w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego,
  5. w przypadku jednostek pływających wybudowanych przed dniem 1 stycznia 2020 r. dowodem własności może być również oświadczenie właściciela. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
2. Wniosek o rejestrację (składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna).
3. Dokument lub materiał potwierdzający rejestrację w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana (dowód rejestracyjny lub zaświadczenie o rejestracji).
4. Dokument o wyrejestrowaniu jednostki z poprzedniego rejestru polskiego lub zagranicznego albo dokument potwierdzający rejestrację czasową.

Miejsce odbioru

Wydział Ochrony Środowiska
pokój nr 105
 

Wymagane Dokumenty

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716)
  1. Wniosek o rejestrację składany w postaci elektronicznej lub postaci papierowej;
  2. Do wniosku o rejestrację dołącza się:
  • wniosek o rejestrację;
 
  • Informacją o rodzaju napędu jednostki pływającej - żaglowy, mechaniczny, mięśnie ludzkie lub inny - ) liczba silników napędu głównego, typ silnika, łączna moc silników w kW, informacja, czy jednostka jest wyposażona w napęd pomocniczy;
 
  • liczba kadłubów;
 
  • długość, szerokość i maksymalne zanurzenie oraz źródło tych informacji (pomiar własny, deklaracja zgodności CE, certyfikat pomiarowy, świadectwo pomiarowe, inny dokument);
 
  • dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
  1. karta bezpieczeństwa jednostki -
 jeżeli była wydana;
  1. dokument wydany przez:
    1. uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) albo
    2. podmiot upoważniony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do wykonywania przeglądów technicznych jachtów morskich o długości do 15 m
jeżeli była wydany;
  1. ) dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej -
jeżeli była wydany;
  1. inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej -
jeżeli była wydany;
 
  • dokumenty
  1. dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:
  1. o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:
  2. dokument tożsamości,
  3. odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:
  • – pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
  • – NIP albo odpowiedni identyfikator,
  • – siedzibę oraz
  • – imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
c) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,
d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;
  1. o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze jednostki pływającej jest:
– dokument   tożsamości,
– odpis, wyciąg albo zaświadczenie z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego właściwego rejestru albo inny dokument wystawiony przez uprawniony organ stwierdzający:
  • – pełną nazwę podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
  • – NIP albo odpowiedni identyfikator,
  • – siedzibę oraz
  • – imiona i nazwiska osób uprawionych do działania w imieniu podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
    1. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu zamieszkania właściciela, współwłaściciela lub armatora,
    2. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela - w odniesieniu do adresu do doręczeń właściciela, współwłaściciela lub armatora;
2) o rejestracji jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą jest:
  1. zaświadczenie o wykreśleniu z rejestru polskiego lub zagranicznego, jeżeli jednostka pływająca była wcześniej w nim zarejestrowana,
  2. dokument potwierdzający rejestrację czasową;
3) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:
  1. czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
  2. dokument rejestracyjny;
4) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:
  1. deklaracja zgodności CE,
  2. instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. oświadczenie właściciela - w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;
  4. Inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy z dnia 21.12.2000 r. o żegludze śródlądowej przez podmiot upoważniony do przeprowadzania przeglądów technicznych, o którym mowa w art. 34j ust. 1 ustawy
  5. Instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego
  6. Inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy z dnia 21.12.2000 r. o żegludze śródlądowej przez instytucję kwalifikacyjną uznaną przez Komisję Europejską
  7. Inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy z dnia 21.12.2000 r. o żegludze śródlądowej przez techniczną komisję inspekcyjną, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy
  8. Karta bezpieczeństwa jednostki lub świadectwo śródlądowe
  9. Dokument wydany przez uznaną organizację w rozumieniu art. 5 pkt 17 ustawy z dnia 18.08.2011 r. o bezpieczeństwie morskim
 
5) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest:
  1. deklaracja zgodności CE,
  2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. dokumentacja projektowa,
  4. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
  1. o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:
    1. w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
  • – deklaracja zgodności CE,
  • – świadectwo pomiarowe,
  • – certyfikat pomiarowy,
  • – dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  • – oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,
  1. w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana - deklaracja zgodności CE;
7) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:
  1. deklaracja zgodności CE,
  2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
8) o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:
  1. deklaracja zgodności CE,
  2. dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
  3. oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
9) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jednostki pływającej jest pozwolenie radiowe.
 
2.  W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której wyżej mowa, dołącza się oświadczenia właściciela lub współwłaściciela:
  • o braku deklaracji zgodności CE, jeżeli jej wydanie nie było wymagane przepisami prawa, upłynęło 10 lat od momentu wydania deklaracji zgodności CE przez producenta albo właściciel nie posiada deklaracji zgodności CE, a uzyskanie duplikatu dokumentu nie jest możliwe;
  • o braku dokumentacji, jeżeli dla jednostki pływającej nie została wydana deklaracja zgodności CE ani inna dokumentacja wydana przez upoważniony podmiot umożliwiająca określenie danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru lub znaczącej wysokości fali;
  • o niezarejestrowaniu jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą;
  • o nienadaniu jednostce pływającej indywidualnego numeru identyfikacyjnego (INI);
  • o braku ważnego pozwolenia radiowego dla jednostki pływającej.
 
3.  Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona.
 
 

Czas realizacji

około 30 dni

Opłaty

  • w wysokości:
 
  • 80 zł za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego oraz wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego,
  • 15 zł za rozpatrzenie wniosku o wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m,
  • 60 zł za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego dla jednostki pływającej zarejestrowanej zgodnie z przepisami obowiązującymi do 1 sierpnia 2020 r.
przelewem na konto Starostwa Powiatowego w Zielonej Górze
  • nr 77 1600 1462 1848 5780 8000 0040

Uwagi

W związku ze zmianą przepisów dotyczacych rejestracji sprzętu pływającego (Dz. U. poz. 1137 oraz z 2019 r. poz. 1716) , sprzęt pływający wykorzystywany do amatorskiego połowu ryb o długości nieprzekraczającej 7,5 metra i o napędzie mechanicznym do 15 KW, nie musi być rejestrowany.

Podstawa prawna

 
 
 
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiat Zielonogórski
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Administrator Systemu
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2015-10-30
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Leszek D. Chadrysiak
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2015-10-30 12:08:45
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Marta Perdon
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2015-10-30 12:10:59
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Leszek Chadrysiak
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-05-25 08:14:04
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3451 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony